Tack och lov för SVT

Jag måste återigen hylla SVT för att de sänder kvalitets-tv som man verkligen vill titta på.

I lördags sände de Henrik Schyfferts genialiska föreställning The 90s - ett försvarstal som jag både skrattade så jag grät åt och blev gripen av.

I måndags sändes den första av två Sally Lockhartavsnitt gjorda av BBC (som också borde hyllas till skyarna!). De bygger på böckerna med samma namn av Philip Pullman som också har skrivit serien om Den mörka materian (varav den första, Guldkompassen blivit film), som ju är något helt annat. Det finns fyra böcker om Sally Lockhart men än så länge bara två tv-serieavsnitt. 

Igår var det dags för del två av två serier som jag också har kommit att älska. Den britiska varianten av Vem tror du att du är och Krig och Fred. Jag såg inte det svenska Vem tror du att du är, men det brittiska är helt underbart. Förra veckan fick vi följa Stephen Fry när han forskade sig igenom sin släkts mörka historia som för delar av den slutat i koncentrationsläger. Det var väldigt gripande och starkt och fick en verkligen att reflektera över hur bra man har det. Igår var det Jeremy Irons tur och han tog oss med i sitt närmast desperata jakt efter irländska rötter.

Filmatiseringen av Tolstojs Krig och Fred från 2007 är också riktigt bra tv och innehåller allt jag vill ha av en serie! Undrar om jag skulle fixa att läsa boken?

Kommentarer
Postat av: Anonym

Haha, jag sitter klistrad både mån och tis på svt. älskar dom nya mini-serierna och Vem tror du att du att du är? ^^

2009-05-27 @ 22:06:11

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0